Agenda Tidak Beretika, Kotor Syed Saddiq


Tindakan Presiden Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA), Syed Saddiq Syed Abdul Rahman keluar dari blok Kerajaan Perpaduan baru-baru ini mencetuskan pelbagai persoalan atau diskusi.

Langkah itu bukan sahaja mengganggu rencana Kerajaan Perpaduan untuk meminda Perlembagaan pada masa diperlukan tetapi mempengaruhi dinamik politik negara.

Syed Saddiq mendakwa tindakannya adalah sebagai protes terhadap keputusan tanpa membebaskan (DNAA) Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Namun, adakah alasan itu cukup untuk meninggalkan blok kerajaan dan menjadi pembangkang kuasa ketiga?

Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/09/1151068/syed-saddiq-tarik-sokongan-terhadap-kerajaan-perpaduan


Menurut pemerhati politik, tindakan Syed Saddiq dilihat sebagai 'arm twisting' atau mengugut bagi mendapatkan konsesi untuk MUDA dalam Kerajaan Perpaduan.

Adakah Syed Saddiq melihat tindakan itu sebagai beretika?

Syed Saddiq sebenarnya tidak wajar untuk mengkritik keputusan mahkamah berhubung kes DNAA Ahmad Zahid, khususnya apabila dia sendiri terpalit dengan skandal pengubahan wang haram dan rasuah.

Maka, Syed Saddiq bukanlah seorang yang berprinsip dan kritikannya terhadap kerajaan adalah tidak 'sah'.

Bagaimana seseorang yang menghadapi tuduhan jenayah boleh mengkritik pihak lain atas tuduhan yang sama?

Sumber: https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2023/09/12/syed-saddiq-has-no-moral-ground-to-criticise-zahids-case-says-dap-leader/


Kalau Syed Saddiq benar-benar peduli tentang usaha menangani rasuah, mengapa tidak fokus kepada langkah reformasi kehakiman?

Mengapa Syed Saddiq tidak bertegas tentang kebebasan badan kehakiman daripada campur tangan atau tekanan politik?

Syed Saddiq perlu tahu bahawa keputusan mahkamah berkenaan kes DNAA Ahmad Zahid tidak berada dalam bidang kuasa kerajaan, sebaliknya dibuat sepenuhnya oleh mahkamah.

Pendirian Syed Saddiq menunjukkan kelemahannya tentang prinsip-prinsip Perlembagaan negara berhubung kuasa badan kehakiman.

Sumber: https://www.utusan.com.my/nasional/2023/09/syed-saddiq-lebih-baik-tumpu-kes-mahkamah-sendiri-howard-lee/


Tindakan Syed Saddiq juga memperlihatkan statusnya sebagai sebahagian daripada kumpulan 'desperado' pembangkang yang cuba sabotaj Kerajaan Perpaduan.

Apakah Syed Saddiq bermain politik kotor hanya untuk kepentingan peribadinya?

Syed Saddiq tolak dakwaan dia menarik diri bukan disebabkan agenda peribadinya untuk mendapatkan kedudukan kuasa dalam blok kerajaan.

Namun, tindakan tersebut pada masa kritikal seperti ini tanpa solusi yang jelas adalah satu langkah tidak bertanggungjawab dibuat oleh Syed Saddiq.

Sebagai Presiden MUDA, Syed Saddiq sepatutnya menunjukkan contoh yang baik namun tindak-tanduknya mencetuskan keraguan berkenaan integriti dan niat sebenarnya.

Sumber: https://malaysiagazette.com/2023/09/12/kenapa-shahidan-syed-saddiq-membisu-bila-muhyiddin-dibebaskan-veteran-umno/


Jika Syed Saddiq merasakan Kerajaan Perpaduan tidak sesuai dengan prinsip, mengapa dia menyokong blok kerajaan pada mulanya?

Bukankah ini satu contoh politik berbentuk oportunis?

Tindakan Syed Saddiq sebenarnya berbahaya kepada kestabilan politik negara.

Ini akan memberi isyarat kepada politikus lain bahawa taktik serupa dapat digunakan untuk memberi tekanan politik.

Sebagai politikus yang sebelum ini berjanji mahu membawa perubahan, Syed Saddiq sebenarnya telah membuat keputusan kurang bijak dan menyukarkan usaha kerajaan untuk meminda pelbagai dasar, sekali gus menjejaskan kesejahteraan serta taraf kehidupan rakyat kelak.

Comments